Техники стрес - снимка

9 съвета как да се справим със стреса в ежедневието

октомври 8, 2019

Всички сме изправени пред стресови ситуации през целия си живот, вариращи от леки раздразнения като да чакаш в задръствания, до по-сериозни притеснения, като тежко заболяване или финансови проблеми. Без значение каква е причината, стресът залива тялото ви с хормони, които карат сърцето да бие лудо, дишането да се ускорява и мускулите да се напрягат.

Тази т. нар. „Реакция на стрес“ е нормална при ситуации на заплаха, тя е заложена от нашата праистория, за да ни помогне да оцелеем при заплахи като нападение на животни или наводнение. Днес рядко се сблъскваме с тези физически опасности, но предизвикателните ситуации в ежедневието могат да предизвикат реакцията на стрес. Не можем да избегнем всички източници на стрес в живота си, но можем да разработим план как по естествен и здравословен начин да се справяме с тях.

1.Разходете се

Леко физическо натоварване като разходка, е чудесен метод за освобождаване от стреса, което може да даде резултат за минути. Разходката ви позволява да промените заобикалящата среда, която може да изведе ума ви от рамката на стреса, като допълнение към общите ползи от леко физическо натоварване. Така че, дали просто трябва да се разхождате из офиса, за да си починете от неудовлетворителна задача, или решите да отидете на дълга разходка в парка след работа, ходенето е прост, но ефективен начин да поддържате здравето на ума и тялото си.

2.Тъмен шоколад

Тъмен шоколад - снимкаЖеланието за шоколад, предизвикано от стрес, е напълно оправдано. Проучвания показват, че консумацията на тъмен шоколад може да понижи нивата на хормоните на стреса при хора, които се чувстват под напрежение.

Изследователите откриват, че консумацията на няколко парчета тъмен шоколад (40 гр.) всеки ден, в продължение на две седмици, намалява нивата на хормона на стреса кортизол. Резултатите допълват нарастващия брой открити потенциални ползи за здравето от консумацията на тъмен шоколад. Например, какаото е богато на антиоксиданти, наречени флавоноиди, които са свързани с редица ползи за здравето. Изследователите също проучват други съединения в тъмния шоколад, които могат да предложат други ползи за здравето, като подобрена чувствителност към инсулин, понижено кръвно налягане и подобрено настроение.

3.Прегръдка от любим човек

Прегръдка срещу стрес - снимкаФизическото докосване може да направи много за облекчаване на вашия стрес. Прегръщането на любим човек може да бъде особено полезно. Когато прегърнете някого, се отделя окситоцин (известен още като “хормон на гушкането”). Окситоцинът е свързан с по-високи нива на щастие и по-ниски нива на стрес. Окситоцинът също така намалява кръвното налягане. Той намалява стресовия хормон норепинефрин и може да създаде усещане за релаксация. Затова не се притеснявайте да помолите любим човек за прегръдка, ако имате нужда. Това е добре и за двама ви и може да бъде една от най-простите форми на освобождаване на стреса.

 

4.Насладете се на ароматерапия

Ароматерапията има реални ползи за облекчаване на стреса – може да ви помогне да се почувствате енергизирани, по-спокойни или по-концентрирани в момента. Има множество изследвания, които сочат, че определени аромати могат да променят активността на мозъчните вълни и да намалят стресовите хормони в тялото. Подходящи са маслата от жълт кантарион, здравец и маточина. Така че независимо дали се наслаждавате на ароматни свещи, дифузори или продукти за тяло, помислете дали да включите малко ароматерапия в деня си.

5.Практикувайте йога

йога срещу стрес - снимкаЙога съчетава физическо движение, медитация, леки упражнения и контролирано дишане – всички те осигуряват отлично облекчаване на стреса. И докато има вероятност да извлечете незабавни ползи от една йога сесия, вероятно ще получите дългосрочни ползи, ако я включите в живота си като постоянен елемент. Йога предлага разнообразни физически, психологически и духовни ползи. За да започнете, може да посещавате организирани занимания, да се запишете в онлайн програма с видео уроци или да използвате приложение, което да ви помогне да започнете да практикувате и сами в удобно време и място.

 

 

6.Смейте се повече

усмивка срещу стрес - снимкаДоброто чувство за хумор не може да излекува всички неразположения, но може да ви помогне да се почувствате по-добре, дори ако трябва да симулирате фалшив смях върху  мърморенето заради конкретен проблем. Когато се смеете, това не само облекчава психическото ви натоварване, но и предизвиква положителни физически промени в тялото ви. Смехът се разпалва и след това потушава реакцията на стрес. Затова прочетете няколко шеги, разкажете няколко вица, гледайте комедия или се мотайте със забавните си приятели.

 

 

7.Наспeте се

Стресът може да ви причини проблеми със заспиването. Когато имате твърде много да правите – и твърде много да мислите – качеството на съня ви може да пострада. Но сънят е времето, когато мозъкът и тялото ви се презареждат. А качеството и количеството сън, което получавате, могат да повлияят на настроението ви, нивото на енергия, концентрацията и цялостното функциониране. Ако имате проблеми със съня, уверете се, че имате тиха, релаксираща програма преди лягане, слушайте успокояваща музика и се придържайте към последователен график.

8.Слушайте музика

Успокояващата сила на музиката е добре установена. Тя има уникална връзка с нашите емоции, така че може да бъде изключително ефективен инструмент за управление на стреса. Слушането на музика може да има изключително релаксиращ ефект върху нашите умове и тела, особено бавна, тиха класическа музика. Този тип музика може да има благоприятен ефект върху нашите физиологични функции, забавяне на пулса и сърдечната честота, понижаване на кръвното налягане и намаляване нивата на хормоните на стреса. Накратко, музиката може да действа като мощен инструмент за управление на стреса в нашия живот. Тъй като музиката може да абсорбира вниманието ни, тя действа като разсейване, като същевременно помага за изследване на емоциите. Това означава, че може да бъде от голяма помощ за медитацията, като помогне да се предотврати лутането на ума.

9.Опитайте Бахова терапия

Ако смятате, че съветите до тук няма да донесат нужния ефект, за да намалите нивото на стреса, може да се обърнете към алтернативно лечение, без да натоварвате организма си с лекарства, които да ви правят замаяни или сънливи. Баховата терапия е система за жизнено хармонизиране, чиято цел е да се поддържа състояние на вътрешен (душевен) баланс по нежен и деликатен начин. Капките са безвредни и са извлечени от чисти растения. Опитайте комбинациите Анти-стрес, Тревожност или Спешна помощ, за да внесете баланс и спокойствие в ежедневието си.

бахови капки стрес- снимка