Естествени помощници за по-добър сън

октомври 9, 2020

Стрелките на часовника отдавна са подминали обичайния час за лягане. Втренчен поглед в тавана, тягостни минути на въртене и ето пак – вместо да броим овце в леглото, тревожно премятаме напред-назад натрупаните утрешни задачи, с обичаен график „за вчера“.

Вечер след вечер, нощ след нощ…

 

Сънят е здраве

Безсънието е проблем, който тревожи милиони хора по света. Стрес, работа, изпити, деца, хронична умора, злободневни проблеми… Ако се случва епизодично и не трупа допълнителна умора и сенки под очите, в много случаи безсънните нощи могат да се коригират с по-добра хигиена на съня. Това включва ограничаване на дневната дрямка до 30 минути или по-малко, спорт поне 10 минути на ден, изключване на кофеина и други стимуланти преди лягане, както на тежки храни, като мазни или пържени ястия, преди лягане и др.

Следващата стъпка в борбата с безсънието са естествените помощници, които природата ни е дала – билките. Много от тях насърчават релаксацията, облекчават безпокойството и насърчават съня. Някои от тях са свързани и с други ползи за здравето като подобрено храносмилане и облекчаване на болката. Така че за постигането на достатъчно сън, понякога са нужни само няколко малки стъпки като промяната на режима, диетата или навиците. И правилната билкова формула.

 

Помощ за сън

 

Лайка

Лайката е нежна билка, която действа успокояващо. Тя насърчава релаксацията и съня. Проучване от 2016 г. към National Center for Biotechnology Information установи, че чайът от лайка е полезен за подобряване на качеството на съня при родилките, тъй като намалява симптомите на следродилна депресия.

Доказано е, че лайката:

  • помага за храносмилането.
  • успокоява и лекува кожата.
  • отпуска мускулите.
  • облекчава главоболието.

 

Валериана

Валериана е билка, която действа успокояващо на целия организъм. Важно е да се знае, че билката може да взаимодейства с някои лекарства, затова е нужно да се коментира с лекар.

Според проучване от 2011 г., подкрепено от National Center for Biotechnology Information, валерианата може да бъде полезна при лечение на безсъние и подобряване на качеството на съня при жени в менопауза. Участничките в проучването са приемали 530 мг. екстракт от валериана два пъти дневно, в продължение на четири седмици.

Валериана може да се комбинира с хмел, маточина и други билки. Най-добре е постепенно да се увеличава дозата за определен период от време. След като сънят се подобри, трябва да се продължи приема на валериана – от две до шест седмици.

Важно е да се отбележи, че спирането на употребата на билката трябва да се случи плавно. Внезапно прекратената употреба може да причини симптоми на отнемане или безпокойство.

Валериана също може да помогне за облекчаване на:

  • менструални и стомашни спазми.
  • болки в мускулите и ставите.
  • депресия.
  • главоболие.

Хмел

Доказано е, че хмелът подобрява съня. Проучване от 2014 г. сочи, че студенти, които пият безалкохолна бира, съдържаща хмел, подобряват качеството на съня си. Хмелът понякога се комбинира с други билки като валериана.

Хмелът може също така:

  • понижава холестерола.
  • облекчават раздразнителността.
  • помощ при храносмилателни проблеми.
  • имат антибактериални свойства.

 

Мелатонин

Мелатонинът е хормон, произведен в епифизната жлеза, който синтезира естествено от аминокиселината триптофан (чрез синтез на серотонин) от ензима 5-хидроксиндол-O-метилтрансфераза. Мелатонинът контролира нашите циркадни ритми и погама за доброто качество на сън.

Резултати от проучване от 2016 г., показва, че допълнителният прием на мелатонин е полезен за по-добър сън. Работници на смени, които са приемали 3 мг. мелатонин, са успели да заспиват по-бързо и да прекарват повече време в сън всеки цикъл.

Препоръчителната доза е от 1 до 5 мг. преди лягане, като употребата трябва да спре след две седмици. Ако проблемите със съня продължават, може е време за консултация с лекар.

Мелатонинът също:

  • повишава имунитета.
  • и се бори с възпалението.

 

Пасифлора

Пасифлората е растение с подчертано успокояващ ефект. То предизвиква усещане за релаксация и сънливост и често се комбинира с други релаксиращи билки.

Проучване от 2016 г. на National Center for Biotechnology Information показа, че пасифлората облекчава нарушенията на съня, когато се приема в продължение на четири седмици. Участниците в проучването са установили и намалени нива на тревожност.

Пасифлората може също да помогне за облекчаване на:

  • болка.
  • безпокойство.
  • мускулни спазми.
  • възпаление.
  • симптоми на менопаузата.

 

Лавандула

Лавандулата е ароматно растение, използвано за производство на лекарства, парфюми и масла. Повишава цялостното здраве и благосъстояние, а успокояващият й ефект може да помогне при проблеми със съня.

Проучване от 2015 г., цитирано от National Center for Biotechnology Information установява, че лавандулата е ефективна за подобряване на качеството на съня при жени след раждането. Участничките са вдишвали аромата на лавандула, преди да заспят за период от осем седмици.

Лавандулата може да помогне за:

  • облекчаване на болката.
  • подобряват кръвообращението.
  • дезинфекцирайте скалпа и кожата.
  • облекчаване на дискомфорт в корема.
  • облекчаване на главоболието.
  • облекчават дихателните проблеми.

 

Женшен

Женшенът е още една широко използвана билка, която може да насъчи по-добрия сън и да укрепи имунитета. Според проучване от 2013 г., екстрактът от червен женшен е имал положителни ефекти върху хора с проблеми със съня. Участниците са имали по-добро качество на съня след приема на екстракта в продължение на една седмица.

Женшенът помага още за:

  • повишаване на енергийните нива.
  • борбата със стреса.
  • лекува импотентност.

 

5-хидрокситриптофан (5-HTP)

5-HTP е производно на триптофан и се използва за повишаване на нивата на серотонин.

Проучване от 2016 г. показа, че 5-HTP може да насърчи съня, когато се приема с друга добавка, наречена гама-аминомаслена киселина. Смята се, че комбинацията увеличава продължителността на съня.

5-HTP може също да подобри:

  • епизодите на депресия.
  • безпокойство.
  • главоболие.

 

Помогни си сам

Експертите са категорични, че преди да лекуваме проблемите си със съня, най-напред е важно да открием причината за безсънието – стрес, дискомфорт, тревога… Воденето на дневник на съня например, е чудесен метод, чрез който най-лесно могат да се оценят навиците и грешките, които допускаме ежедневно.

 

По Healthline.com

Материлът има информативен характер.

 

Relaxiterra е продуктът на terrapia, който намалява стреса и напрежението, действа успокояващо и отпускащо на нервната система. Специално подбраните билкови екстракти в състава премахват симптомите на депресия и тревожност, улесняват заспиването и елиминират безсънието. Съдържа валериана, лавандула, пасифлора, хмел и др.

 

Женшен е част от билковата формула на Regeneraterra (Регенератера) и Detoxiterra (Детокситерра) от terrapia.

Tags: , , , ,