Перименопауза – преходът към менопаузата

декември 6, 2021

Перименопауза идва от гръцкото „peri“ – „около“ или „близо“, и заедно с „menopause“ маркират периода преди настъпването на менопауза при жените. Онзи бурен период на промени в женския организъм, изпълнен с нови усещания, симптоми и предизвикателства.

Какво е перименопауза?

Перименопаузата или преходът към менопаузата започва няколко години преди менопаузата. Това е времето, когато яйчниците постепенно започват да произвеждат по-малко естроген. Обикновено започва след 40-те години на жените, но може да започне и по-рано: още на 30.

Перименопаузата продължава до менопаузата, точката, в която яйчниците спират да освобождават яйцеклетки. В последните 1 до 2 години от перименопаузата този спад на естрогена се ускорява. И това е етапа, когято много жени усещат първите симптоми на менопауза.

Колко дълго продължава перименопаузата?

Средната продължителност на перименопаузата е 4 години, но при някои жени този етап може да продължи само няколко месеца или да продължи 10 години. Перименопаузата завършва, когато жените са изминали 12 месеца без менструация.

Какви са признаците на перименопаузата?

Жените в перименопауза имат някои от следните симптоми:

  • Горещи вълни.
  • Чувствителност на гърдите.
  • По-лош предменструален синдром.
  • По-ниско сексуално желание.
  • Умора.
  • Нередовни менструации.
  • Вагинална сухота; дискомфорт по време на секс.
  • Изтичане на урина при кашляне или кихане.
  • Спешно уриниране (спешна нужда от по-често уриниране).
  • Промени в настроението.
  • Проблеми със съня.

Как се диагностицира перименопаузата?

Често наблйдаващия гинеколог може да постави диагнозата перименопауза въз основа на установените симптоми. Кръвен тест за проверка на хормоналните нива също може да помогне, но нивата на хормоните се променят по време на перименопаузата. Може да е по-полезно да се направят няколко кръвни теста по различно време за сравнение.

Възможно ли е забременяване в перименопауза?

Да. Въпреки спада на фертилитета по време на етапа на перименопаузата, все още може да настъпи бременност. За някои жени забременяването може да бъде трудно след края на 30-те и началото на 40-те си години поради спад в плодовитостта. Всичко това трябва да бъде обсъдено със специалист.

Как да облекчим симптомите на перименопаузата?

Много жени получават облекчение от горещи вълни, след като приемат ниски дози противозачатъчни хапчета за кратко време. Други опции, които могат да контролират горещите вълни, включват кожен пластир за контрол на раждаемостта, вагинален пръстен или инжекции с прогестерон. Много жени обаче не трябва или не искат да използват хормони за контрол на раждаемостта, така че трябва да се намерят алтернативни методи.

Облекчение от симптомите може да се почувства и ако заложим на:

  • Упражнения.
  • Стоп на цигарите.
  • По-добър сън – да се опитаме да заспим и да се събуждаме по едно и също време всеки ден.
  • По-малко алкохол.
  • Достигане до здравословно тегло и задържането му.
  • Прием на достатъчно калций в диетата си.
  • Прием на мултивитамини и хранителни добавки.

Полезен би бил и разговор със специалист и ако усещаме проблеми със сексуалното желание. Други тревожни симптоми на перименопаузата са промените в настроението, които могат да бъдат овладяни с различни билки и билкови комбинации.

Regeneraterra

Най-важните стъпки

Всичко свързано с подобряване качеството на живот е добра първа стъпка – повече движение, намаляване на алкохола и цигарите, пиене на повече вода, здравословно хранене и повече зеленчуци в менюто, качествен сън…

И по-конкретно: доказано е, че силата на природата не само може да облекчи, но дори може да отложи малко неизбежното настъпване на менопаузата. Грижата за здравето в дългосрочен план, се отплаща щедро, затова си струва да направим няколко малки крачки:

  • Спорт – дълги разходки, йога, пилатес, стречинг, са особено подходящи.
  • Фитоестрогени – това са онези съединения на растителна основа, които представляват аналог на женските полови хормони. Редовният им прием регулира синтеза и компенсира недостигът или липсата на естроген до нивата, осигуряващи здраве и красив външен вид. Най-общо казано това са ядките и семената (ленено семе, слънчоглед, бадеми, орехи), червено вино, кафе, ягоди, боровинки, зехтин и др.
  • Калций – изключително важен в периода на загуба на костна плътност, който бележи менопаузата.
  • Витамин Д доказано благоприятства сърдечно-съдови заболявания, остеопороза, хипертония, наднормено тегло, диабет, депресия и др.
  • Витамин Е – ключов за овладяването на горещите вълни – един от най-честите симптоми по време на перименопаузата и менопаузата.
  • Женшен – коренът от женшен се използва като успокоително в азиатските страни от векове. Известен като коренът на младостта и здравето, днес множество проучвания го определят като ефективно средство за подобряване на настроението, имунитета, когнитивните способности и либидото.
  • Омега-3 – повлиява положително състояния на депресия, остеопороза, сърдечни заболявания, горещи вълни и др.

Хранителната добавка Regeneraterra

е комплексна биоактивна формула без аналог на пазара. Рецептурата й включва четири съставки, които действат синергично като активират процеси на вътрешно обновление и укрепване на организма, така че вътрешното здраве да бъде видимо отвън.

Regeneraterra и за дамите в менопауза

Един от неприятните странични ефекти от намалените нива на естроген по време на менопаузата е загубата на колаген и респективно влошената еластичност на кожата и съединителната тъкан. Добавянето на колаген всекидневно в хранителния режим значително подобрява състоянието на кожата. Синергичното действие на колаген с екстракт от жен-шен, известен с високото си съдържание на фитоестрогени, естествено подпомагат за редуциране на бръчките и повишаване на еластичността на кожата.

Жен-шенът е безценен срещу симптомите на стрес и спомага за по-лесната адаптация и справяне с различни емоционални състояния, включително умора, тревожност, нервност и резки промени в настроението, които съпътстват дамите в менопаузата.

Още за Regeneraterra. От terrapia – сега в специален промо пакет.

Материалът има информативен характер и не може да замести консултацията със специалист.

Източници: https://www.webmd.com/ (Медицински преглед от д-р Трейси Джонсън)

и https://flo.health

Tags: , , , , , ,