Как да облекчим дискомфорта при носене на маска?

ноември 27, 2020

Пандемията от COVID-19 навлиза в пореден тежък етап и експертите отново подчертават важността от носенето на предпазни маски за ограничаване на вируса. Още през юли от Световната здравна организация (СЗО) потвърдиха, че SARS-CoV-2 – вирусът, който причинява COVID-19, се разпространява чрез дихателни капчици (чрез кашлица или кихане), на големи разстояния във въздуха – до 8 метра. А маските доказано предотвратяват проникването на вируса в носа и белите дробове и могат да спрат предаването като цяло и на други тежки инфекции.

И въпреки всичко казано досега, маските все още трудно се приемат в обществото. Причините затова са много. Едно национално проучване, с близо 60 000 респонденти, посочва „дискомфорта“ като основната причина, поради която някои решават да не носят маска на обществени места. Много хора днес съобщават за задух, изпотяване, гадене и повишен пулс при носене на маска, въпреки че лекарите са категорични, че маските не възпрепятстват потока на кислород.

Тогава откъде идват тези странични ефекти и какво можем да направим за да облекчим дискомфорта?

Дискомфортът влияе върху това как дишаме

Носенето на стандартна хирургическа маска за лице или текстилна маска/кърпа не намалява нивата на кислород в тялото, припомня и Кристофър Юинг, детски пулмолог, базиран в Алберта, Канада. Д-р Юинг, който редовно посещава своите пациенти с астма и муковисцидоза, казва, че преди пандемията, всички те често са носели хирургически маски на обществени места, за да избегнат респираторни заболявания, които могат да бъдат животозастрашаващи в зависимост от състоянието им.

И все пак носенето на маска може да повлияе на дишането, казва д-р Юинг – просто не по начина, по който хората си представят.

„Повечето от нас не са свикнали да носят маски и усещането, че имаш нещо на лицето си, може да те накара да се притесниш или да се почувстваш неудобно“, казва пулмолога. Въпреки че голяма част от дишането ни е в безсъзнание и се управлява от дихателния ни център, то може да бъде повлияно и от ума. Когато изпитваме дискомфорт, дори подсъзнателно, това може да промени начина ни на дишане.

Вдишай, издишай

Подсъзнателната промяната на дишането може да доведе до затруднено дишане: Или хипервентилираме, което означава, че дишаме твърде бързо, или хиповентилираме, което означава, че дишаме твърде бавно или твърде плитко.

Всеки един от тези дисфункционални модели на дишане може да доведе до световъртеж или задух, които хората често приемат за липса на кислород или натрупване на въглероден диоксид в маската си. „Когато някой хипервентилира, той започва да диша прекалено дълбоко и твърде често, вероятно защото носенето на маска го кара да се тревожи или изнервя“, казва д-р Юинг.

Хипервентилацията води до ниско ниво на въглероден диоксид в кръвния поток, тъй като тялото изхвърля C02 по-бързо, отколкото е в състояние да го произведе. На свой ред това причинява световъртеж, замаяност и понякога може да причини припадък.

Хиповентилацията, от друга страна, се случва, когато дишаме твърде бавно или не издишваме толкова, колкото ни е необходимо. В този случай нивото на въглероден диоксид в организма се повишава, намалявайки количеството кислород в кръвта на човек. Хиповентилацията може да причини сънливост и усещане за „въздушен глад“, усещане, при което не можете да вдишаме достатъчно въздух в белите си дробове. Това усещане за задух също може да предизвика безпокойство.

Как да дишаме по-добре?

Добрата новина е, че ако се окажем в дисфункционален режим на дишане, можем лесно да го овладеем. „Най-добрата стратегия за връщане към естествения начин на дишане е техника, използвана в йога“, казва д-р Юинг. Стратегията се нарича „дишане в кутия“ или „дишане в ъгъла“ и е необходимо човек да визуализира кутия, като следи очертанията на четирите й страни в ума си. През това време се вдишва и издиша бавно. Следвайки очертанията на кутията, хората вдишват бавно в продължение на 4 секунди, прави се пауза, издишват напълно и след това правят пауза отново. (Добър визуален пример за дишане в кутията – тук.)

„Този ​​метод ни помага да регулираме дишането си по съзнателен начин, а също така намалява стреса и безпокойството, като активира парасимпатиковата нервна система“, казва д-р Юинг.

Коремното дишане е друг бърз начин за нормализиране на дишането.

Нужно е да се отделят само няколко минути. Диафрагменото или коремно дишане насърчава оптималния обмен на кислород и въглероден диоксид, като същевременно нормализира сърдечната честота и понижава кръвното налягане. За да тренираме коремно дишане, е нужно да отпуснем ръката си и да я поставим върху диафрагмата, точно под гръдния кош. Когато вдишваме, диафрагмата измества ръката напред, а при издишване – ръката се връща обратно към тялото.

Докато дишането е естествен процес, то дишането с маска е умение, което изисква практика, допълва д-р Юинг. Когато неговите пациенти с муковисцидоза трябва да бъдат научени да носят маска за дълги периоди, той им препоръчва да го правят за кратко през деня, като така постепенно ще изградят толерантност. Ако носенето на маска е особено неудобно, децата и възрастните – могат да овладеят умението, като носят маска по време на разсейващи дейности, като гледане на телевизия или тихи занимания. Подобни тренировки са много близки до свикването с нови диоптрични очила или контактни лещи. „Колкото повече тренирате, толкова повече свиквате. Същото важи и за маските“, допълва пулмолога.

Източник: Discovermagazine.

Статията има информативен характер и не може да замести консултацията със специалист.

 

 

 

За здрава дихателна система, превенция и защита през цялата година, terrapia препоръчва Bronchoterra / Бронхотера – хранителна добавка с уникален състав от екстракти на 10 билки, с подчертано благотворно влияние при бронхит, кашлица, бронхиална астма и други възпаления на горните дихателни пътища. Има изразено антисептично, отхрачващо и противовъзпалително действие, което прави Бронхотера подходяща, както за лечение на респираторни заболявания, така и за повишаване на защитните сили на организма и профилактика при хронични състояния.

Tags: , , ,