Добри мазнини, лоши мазнини

Кой е добър и кой е лош сред мазнините в менюто ни?

април 26, 2018

Грижата за здравето неизбежно води до темата за здравословното хранене. Днес вече не е тайна, че здравословният режим на хранене не изключва мазнините, а по-скоро прави наложително разграничаването им. Също както холестеролът се дели на „добър” и „лош, така и мазнините имат своите полезни и вредни представители.

Под холестерол се разбира липопротеини в кръвта, които осъществяват транспортна дейност на вещества в организма, благодарение на способността си да се свързват с тях. „Добрият“ холестерол доставя хранителни вещества до клетките, а „лошият“ отговаря за извозването на отпадъчните вещества и токсините чрез кръвта, за да могат да се изхвърлят от организма.

Високите нива на „лош“ холестерол често се дължат на наличието на повече токсични вещества, които тялото не съумява да разгради и изхвърли, а причините за надвишаване на референтните му стойности често не са свързани с прекомерна консумация конкретно на животински храни, а с консумация на храни, съдържащи т.нар. хидрогенирани мазнини.

“Не съм привърженик на диетите без мазнини, не само защото не мога да готвя без зехтин и малко масло, а и защото разумните количества мазнини всъщност са полезни за организма”

– пише световноизвестният готвач Гордън Рамзи.

Идеята е да сведем до минимум употребата на лоши мазнини и да консумирате добри мазнини.

Зехтинът се счита за добра мазнина. Заедно с олиото от рапица, фъстъци и авокадо, той спада към групата на мононенаситените мазнини, които спомагат за намаляване на нивата на лошия холестерол и повишават нивата на добрия.

Другите зеленчукови масла, като слънчогледово, царевично, соево, орехово или шефраново, са полиненаситени. Те са полезни за сърцето, ако се консумират в умерени количества. Освен това чрез тях се набавят важни мастни киселини – омега-3 и омега-6, които понижават нивата на лошия холестерол.

Наситените мазнини се срещат най-често в продуктите от животински произход, като червено месо, масло, свинска мас, твърди сирена, сметани и пълномаслени млека, както и в палмовото масло. Те повишават както добрия, така и лошия холестерол, и трябва да се приемат в умерени количества.

За да намалите консумацията на такива мазнини, избирайте нетлъсто месо и изрязвайте излишните мазнини преди готвене. При готвене използвайте сметаната и маслото пестеливо и избягвайте филиите хляб, намазани с масло – хубавият домашен хляб е достатъчно вкусен и без него.

Транс-мазнините

Срещани още като (частичнохидрогениранихидрогенизиранихидрирани или понякога втвърдени, са ненаситени мазнини, чиято структура е умишлено изменена. Те са резултат от процеса хидрогениране, при който се добавя водороден атом, по този начин оказвайки промяна в естествената структура на растителната мазнина.

Използват се поради ниската им цена и високата им трайност. Този тип мазнини подобряват вкуса, текстурата и срока на годност на продуктите, затова са и предпочитани от страна на производителите.

Тяхната консумация носи риск за здравето и има данни, че увеличават нивата на лошия холестерол, намаляват нивата на добрия холестерол, не се разлагат от организма и същевременно се отлагат по кръвоносните съдове (поради неразпознаваемата им структура).

Широко разпространени са в хранително-вкусовата промишленост. Откриват се в маргарини; солени изделия като чипсове, снаксове, солети, крекери, тестени закуски; в сладки изделия като вафли, бисквити, сладоледи, кексове, кроасани, а дори и в „неподозирани“ продукти като хляб, таратор и кисело мляко, защото подобряват структурата и плътността на продуктите.

В някои вериги за бързо хранене предлаганите картофки се пържат именно в хидрогенирани растителни масла.

Консумацията на твърде много храни с високо съдържание на хидрогенирани мазнини води до много здравословни проблеми като високи нива на лошия холестерол, проблеми със сърдечно-съдовата и кръвоносната система, проблеми с храносмилателната система, до натоварване на черния дроб и жлъчката, които са отговорни за разграждането на токсините в тялото.

Редовното детоксикиране на организма е важно за цялостното ни здравословно състояние и включва по-конкретно пречистването на кръвта и грижата за черния дроб и жлъчката – двата органа, върху които пада голямата тежест за детоксикацията в тялото.

Един от най-сигурните и безопасни начини за детоксикация е чрез билки за лечение и прочистване на черния дроб.

Хепатера

Хранителната добавка Хепатера е с много специална рецептура, включваща комбинация на екстракти /линк към думите на Начко/ от девет билки, които имат силно и доказано в практиката благоприятно въздействие за пречистване на кръвта, пречистване и предпазване на черния дроб и жлъчката, детоксикиращ ефект върху цялото тяло и здравословна регулация на функциите на черния дроб и жлъчката като едни от особено важните органи в човешкото тяло.

Черният дроб има задачата да филтрира кръвта, която постъпва от храносмилателния тракт, преди да премине към другите органи в тялото. Той разгражда тежките и трудно смилаеми храни, медикаментите и алкохола, които постъпват в тялото и имат вредно въздействие върху него.

Черният дроб също така произвежда протеини, които са необходими за съсирването на кръвта, участва в метаболизма като допринася за разграждането на мазнините, контролира кръвната захар и инсулина.

Жлъчният сок, който произвежда жлъчката, има функция да разгражда трудно смилаеми и токсични вещества, постъпили в организма от тежки мазни храни, лекарства и алкохол. Голяма част от биологично активните съставки в рецептурата на Хепатера съдействат за предпазване на жлъчката и за стимулиране на отделянето на жлъчен сок.

Полезното действие на всяка от съставките в комплексната биологично активна формула Хепатера е насочено към детоксикиране и предпазване на черния дроб и жлъчката, и към стимулиране на функциите им, които осигуряват здравето на целия организъм.

Купи Хепатера