Витамин D – доказани ползи и нови надежди

ноември 27, 2020

Ролята на слънчевия витамин D за цялостното здраве и имунитет на човешкия организъм расте стремително през последното десетилетие. С бързи темпове науката добавя нови и нови факти за ползите и важността на известната добавка, надхвърлящи основната й зона на действие – костното здраве.

Какво знаем за слънчевия витамин?

Витамин D е открит през 1920 г., слагайки края на дългото търсене на лечение на детския рахит. Това откритие дава старт на масовото обогатяване на храни с витамин D и само едно десетилетие по-късно, рахитът вече се среща рядко. Нещо повече – справянето с проблема дава тласък на мащабни изследвания върху витамин D, които продължават и днес, а резултатите все по-често сочат, че той има важна роля в други аспекти на човешкото здраве.

Нещо повече, в хода на пандемията с коронавируса, сп. Plos One публикува проучване, според което при хоспитализирани пациенти с COVID-19, при които нивото на витамин D в кръвта е било достатъчно, се отчита намален риск от усложнения.

Старата школа

Витамин D е един от 13-те витамина, открити в началото на 20-ти век от лекари, изучаващи заболявания, свързани с хранителни дефицити. Оттогава учените определят витамините като органични (съдържащи въглерод) вещества, които трябва да се набавят от хранителни източници, тъй като те не се произвеждат от тъканите на тялото. Витамините играят решаваща роля в метаболизма на тялото, но са необходими само малки количества, за да запълнят нуждите ни.

И въпреки че витамин D е един от четирите мастноразтворими витамини (А, D, Е и К), технически той не е витамин. Вярно е, че е от съществено значение за здравето и се изискват само малки количества за организма, но той нарушава другите правила на витамините – произвежда се в човешкото тяло, липсва във всички естествени храни, с изключение на рибите и яйчните жълтъци, но дори когато се получава от храни, той трябва да се трансформира от тялото, за да извлечем полза от него.

Какво тогава е витамин D?

Витамин D е много повече от нещо полезно за нашето тяло. Има две основни форми на Витамин D – Витамин D3 (холекалциферол) и Витамин D2 (ергокалциферол). Слънчевата светлина е ключът -нейната ултравиолетова B (UVB) енергия осигурява на тялото витамин D3 ( около 90%), а другия начин е чрез храната (едва около 10%).

Ултравиолетовите слънчеви лъчи стимулират организма да произвежда Витамин D (Витамин D3 или холекалциферол от 7-дехидрохолестерол), но твърде дългото слънцеизлагане повишава риска от рак на кожата. Затова се препоръчва експозицията да не бъде повече от 20 до 25 минути, и то без слънцезащита.

Как точно тялото произвежда витамин D?

Както вече казахме витамин D3, също познат и като холекалциферол, се синтезира в кожата под действие на ултравиолетовите лъчи. Процесът продължава в черния дроб и бъбреците. От витамините D2 и D3 се образува метаболита калцидиол – 25 хидроксивитамин D, който служи за ориентир при изследване на витамин D в организма.

Как работи?

Най-известната роля на витамин D е да поддържа костите здрави чрез увеличаване на чревната абсорбция на калций. Без достатъчно витамин D, тялото може да абсорбира само 10% до 15% от хранителния калций, а абсорбцията от 30% до 40% е възможна, когато витаминните резерви са нормални.

Науката вече знае, че липсата на витамин D при деца причинява рахит, а при възрастните – остеомалация. Двете костни заболявания вече се срещат все по-рядко в развитите страни, но въпреки знанията, които учените са натрупали, в днешно време се увеличават случаите на остеопороза, болестта на „тънките кости“, която води до фрактури и гръбначните деформации.

Това е така, защото ниските нива на витамин D водят до ниски запаси на калций в костите, увеличавайки риска от фрактури. Ако витамин D се изчерпваше само с полезността си за костната система, това също щеше да бъде голямо откритие, но изследователите продължават да трупат доказателства, че той може много повече.

Всъщност много от тъканите на тялото съдържат рецептори за витамин D – протеини, които се свързват с витамин D. В червата рецепторите улавят витамин D, което позволява ефективното усвояване на калция. Но подобни рецептори присъстват и в много други органи – от простатата до сърцето, кръвоносните съдове, мускулите и жлезите с вътрешна секреция. От тук идва и предположението на учените, че когато витамин D се свърже с тези рецептори, ще запишем в актива му много нови ползи.

Какво означава недостиг на витамин D?

Недостигът на витамин D някога бе рядък феномен, когато мъжете работеха по цял ден из слънчевите полета, но днес работния процес се премести от фермите към офисите и всичко се промени. Наред с това, доказано е, че степента на пигментация на кожата може да намали производството на витамин D с над 90%, ето защо чернокожите популации са изложени на особен риск.

Недостигът на витамин D е често срещан и при пациенти със стомашно-чревни разстройства, които ограничават усвояването, както и при и такива с бъбречни или чернодробни заболявания, където превръщането на витамин D в активната му форма – калцитриол (1,25 (OH) 2D) е нарушено. Освен това някои лекарства също намаляват наличността или активността на витамин D.

Учените са категорични, че дори при здрави хора, с напредването на възрастта, се повишава и риск от дефицит на витамин D.

Днес можем да срещнем различни препоръки и стандарти за прием на витамин D, но повечето експерти се съгласяват, че оптималният праг за ниво на 25(OH) D е >30 ng/ml (75 nmol/l), кореспондиращ на дневен прием 600 – 800 IU (15 – 20 mcg).

Фактори и причини за недостиг на витамин D

Редица фактори могат да играят роля за наличието на дефицит на витамин D. Ограниченото излагане на слънчева светлина оглавява списъка. Освен през кратките летни месеци, хората, които живеят на географски ширини над 37 градуса на север или под 37 градуса на юг от Екватора, не получават достатъчно UVB енергия от слънцето, за да произведат целия необходим за тялото витамин D. Същото важи и за хората, които прекарват по-голямата част от времето си на закрито, и за тези от нас, които отговорно избягваме слънчевите лъчи и използваме слънцезащитни продукти, за да предпазим кожата си от вредното въздействие на ултравиолетовата радиация.

Слънцезащитни продукти

Слънчевата светлина съдържа две форми на лъчиста енергия – ултравиолетова A (UVA) и ултравиолетова B (UVB). UVB осигурява енергията, необходима на кожата, за да произведе витамин D, но тази енергия може да причини тежко изгаряне на кожата и да увеличи увреждането на клетките, което води до рак на кожата. UVA също допринася за увреждане на кожата и спомага преждевременното стареене.

  • Затова всяка година дерматолозите припомнят да се избягва силното лятно слънце, особено между 10 и 14 часа. Когато е възможно, да се носи шапка и дрехи с леки материи, които крият по-голяма част от тялото.
  • Когато това не е възможно, на ход идват слънцезащитните кремове. Правилото е те да са с минимална защита SPF 15. Светлокожите хора би било разумно да заложат на 30 фактор или дори 50. Но тъй като SPF се прилагат само за UVB, е нужно да потърсим слънцезащитен крем с „широк спектър“, който да предпазва и от UVA. И редовно да подновяваме нанасянето.

Остеопороза и фрактури

Здравето на скелета е най-важната задача на витамин D, но лекарите предупреждават, че и тук трябва да има баланс. Без достатъчно витамин D червата не могат ефективно да абсорбират калция. Но тъй като калцият в кръвта е критичен за нервно-мускулната и сърдечната функция, тялото не позволява лесно нивата му да падат. Вместо това, той излива паратиреоиден хормон, който мобилизира калция от костите. Нивата на калций в кръвта остават нормални, така че сърцето и нервите да продължат да работят добре, но тогава костите започват да страдат. С падането на плътността на калция в костите, те стават слаби и податливи на фрактури.

Факт е, че повечето проучвания показват, че липсата на витамин D увеличава риска от остеопороза и вероятността от фрактури на тазобедрената става. Но има значителни разногласия относно това каква е точната доза за намаляване на риска. Някои изследвания включват само жени, други както мъже, така и жени, някои включват само възрастни или институционализирани субекти, други физически активни хора, които използват витамин D самостоятелно, а други комбинация от D и различни дози калций. В някои изледвания хората прилагат 400 международни единици (IU) витамин D на ден, други до 800 IU на ден. Изследването на нивата на витамин D и консултацията със специалист е ключова.

Рак на простатата

Факт е, че Витамин D има важна роля в регулирането на клетъчния растеж. Лабораторните експерименти предполагат, че той помага за предотвратяване на неограничено размножаване на клетки, което характеризира рака, като намалява клетъчното делене, ограничава кръвоснабдяването на тумора, увеличава смъртността на раковите клетки и ограничава разпространението на раковите клетки (метастази).

Подобно на много човешки тъкани, простатата има богат запас от витамин D рецептори. И подобно на някои други тъкани, тя също съдържа ензими, които превръщат биологично неактивния 25 (OH) D в активната форма на витамина, 1,25 (OH) 2D. Тези ензими са много по-активни в нормалните клетки на простатата, отколкото в раковите клетки на простатата.

През 1998 г. проучване на здравните специалисти в Харвард сред 47 781 мъже съобщава, че високата консумация на калциеви добавки е свързана с повишен риск от напреднал рак на простатата. Рискът е най-голям при мъжете, получаващи повече от 2000 mg калций на ден от комбинация на добавки и храна. Оттогава други проучвания потвърждават връзката между много високите нива на прием на калций и повишения риск, но те оневиняват консумацията на калций в храната. Важният момент тук е, че учените от Харвард смятат, че проблемът не е самият калций, а относителната липса на активен витамин D в тялото.

Други злокачествени заболявания

Изглежда, че рискът от рак на дебелото черво, рак на гърдата и други злокачествени заболявания нараства в популациите на географски ширини далеч от Екватора. Излагането на слънце и нивата на витамин D може да са част от обяснението. Неотдавнашно клинично проучване, разглеждащо ежедневно добавка от 1000 IU витамин D, не показва намален риск от рак, но е свързано с намален риск от смърт от рак.

До 1997 г. препоръчителната хранителна добавка (RDA) за витамин D е 200 IU за всички възрастни. Изправени пред нарастващите доказателства за недостиг на витамин D сред американците, учените увеличават RDA за 51 до 70-годишните до 400 IU и до 600 IU за хората над 70 години.

Добро решение ли е това? Ново изследване предполага, че е така, и много власти препоръчват 800 или дори 1000 IU на ден. Тук обаче важни са не само общовалидните препоръки, а преди всичко – индивидуалните нужди. Подобно на другите мастноразтворими витамини, витамин D се съхранява в мастната тъкан на организма. Това означава, че тялото може да мобилизира собствените си резерви, ако дневният ни прием временно се забави, но също така означава, че прекомерните дози витамин D могат да се увеличат до токсични нива. В тези крайности витамин D може да повиши калция в кръвта до нива, които могат да навредят.

Как да си го набавим разумно?

Можем да си набавим витамин D по старомодния начин, като излагаме кожата си на слънце. За северните народи обаче това е трудно изпълнима задача, а за всички други – има риск от предозиране със слънце, увеличавайки риска от развитието на меланом и други видове рак на кожата, както и активиране на преждевременното стареене на кожата. Повечето лекари препоръчват да се избягва силното слънце и да набавяме витамин D през устата.

Диетата също може да помогне, но не е никак лека задача. Рибите и ракообразните осигуряват естествен витамин D (мазната риба е най-добра), но ще трябва да погълнем 150 гр. Сьомга, 200 гр. Камбала, 800 гр. Треска и около 2 консерви риба тон, за да получим приблизително необходимата дневна доза витамин D от 400 IU. Яйченият жълтък ще осигури около 20 IU, но тъй като съдържа и почти цялата дневна доза холестерол, не е оптимален вариант. Други храни имат още по-малко витамин D и задачата за набавянето му през храната става все по-сложна.

Ето защо все повече хора се нуждаят от добавки, за да си набавят необходимата доза витамин D. Това е и основната полза от ежедневните мултивитамини и специални формули, които осигуряват нужната доза от 400 IU.

Нова надежда

Преди всички тези проучвания, трупане на знания и нови посоки на действие, беше лесно – лекарите съветваха да взимаме своята доза здравословен тен и тялото ще свърши останалото. Съвремието, работата на бюро и почивката, преминаваща под знака на добрата слънцезащита обаче промениха всичко това. Днес учените все по-често подчертават значението на витамин D и говорят за възможната му роля за предотвратяване на много здравословни проблеми. В това число нормално усвояване и използване на калций и фосфор, поддържане на нормални нива на калций в кръвта, поддържане на здравината на костите и зъбите, поддържане на нормална мускулна функция, за нормалната функция на имунната система и нормален процес на делене на клетките.

 

По материали на Нealth.harvard.edu.

Статията има информативен характер и не може да замести консултацията със специалист.

 

 

Теrrapia.bg предлага уникалния за българския пазар водноразтворим АКВА СОЛ ВИТАМИН Д, хранителна добавка, съдържаща витамин D3 в удобна форма на перорален спрей. Той е специално проектиран да се използва в случаите на повишени нужди от витамин D и / или при неговия дефицит. Благодарение на лесната за употреба форма на перорален спрей, АКВА СОЛ ВИТАМИН Д, гарантира бързо и максимално усвояване на витамин D3 от тялото.

Tags: , , ,