Паническо разстройство, паник атаки, страх

октомври 6, 2021

Тревожността е част от живота. Чувстваме се стресирани и тревожни, когато се сблъскаме с проблем на работното място, преди изпит или на крачка от взимане на поредното важно решение. Но ежедневната тревога или страх е нещо различно от тревожните разстройства, които граничат с епидемия в наши дни.

Най-честата проява на тревожно разстройство при съвременните хора е паническото разстройство, чиито епизоди наричаме паник атака. Това е състояние, характеризиращо се с неочаквани и повтарящи се епизоди на силен страх, придружен от физически симптоми, които могат да включват болка в гърдите, сърцебиене, задух, замаяност или коремен дистрес. Тези епизоди се случват „изведнъж“, а не във връзка с известен страх или стрес.

За паник атаката няма пол и възраст

По данни от диагностични интервюта на Panic Disorder Among Adults за разпространението на паническо разстройство, през 2020 г. сред възрастните в САЩ, става ясно, че приблизително 2,7% от хората над 18 г. са страдали от паническо разстройство през последната година.

Данните сочат още, че паник атаките са по-често срещани при жените (3,8%), отколкото при мъжете (1,6%). Проучването обобщава, че приблизително 4,7% от възрастните в САЩ са изпитвали паническо разстройство (епизоди на панически атаки) в даден момент от живота си.

Какво е да имаш паническо разстройство?

„Един ден, без никакво предупреждение или причинаме обзе чувството на ужасно безпокойство. Имах усещането, че въздухът ми недостига, колкото и да дишах. Сърцето ми изскачаше от гърдите и мислех, че ще умра. Изпотих се и ми се зави свят. Имах чувството, че нямам контрол над тези чувства и сякаш се давя, и не мога да мисля правилно.

След тези минути на паника, които изглеждаха като цяла вечност, дишането ми се забави и в крайна сметка се освободих от страха и унищожителните мисли, но бях напълно изтощен. Тези атаки започнаха да се случват на всеки няколко седмици и си мислех, че губя ума си. Приятел ме видя как страдам и ми каза да потърся помощ…“

Какво е паническо разстройство?

Хората с паническо разстройство имат внезапни и повтарящи се пристъпи на страх, които продължават няколко минути или повече. Те се наричат панически атаки. Паник атаките се характеризират със страх от бедствие или от загуба на контрол, дори когато няма реална опасност. Не рядко човек получава и силна физическа реакция по време на пристъп на паника. Много често тя прилича на заплахата от настъпващ инфаркт.

Паник атаките могат да възникнат по всяко време и много хора с паническо разстройство се притесняват и се страхуват от възможността да получат нова атака. Страдащият дори може да се обезсърчи и да се срамува, защото не може да изпълнява нормалните си дейности като ходене на училище или работа, ежедневно пазаруване или шофиране.

Какво причинява паническо разстройство?

Все още никой не знае със сигурност защо например някои членове на едно семейството страдат от паническо разстройство, докато други не. Това, за което учените са сигурни е, няколко части на мозъка, както и редица биологични процеси, играят ключова роля за пристъпите на страх и тревожност. Проблемът е, че хората с паническо разстройство погрешно тълкуват безвредните телесни усещания за страх и тревожност като заплахи.

Какви са признаците и симптомите на паническо разстройство?

Хората с паническо разстройство могат да имат:

  • Внезапни и повтарящи се пристъпи на паника от непреодолима тревожност и страх.
  • Чувство, че сте извън контрол, или страх от смърт или предстояща гибел по време на пристъп на паника.
  • Физически симптоми по време на пристъп на паника, като биещо или препускащо сърце, изпотяване, втрисане, треперене, проблеми с дишането, слабост или замаяност, изтръпване или изтръпване на ръцете, болка в гърдите, стомашна болка и гадене.
  • Силно притеснение относно това кога ще се случи следващата паническа атака.
  • Страх или избягване на места, където в миналото са се случвали пристъпи на паника.

Как се лекува паническото разстройство?

На първо място всички притеснения, усещания и симптоми трябва да се споделят със специалист. Това е изключително важно, защото докторът е тоз, който трябва да направи обстоен преглед и да се увери, че състоянието не е свързано с физически проблем. Ако това отпада като проблем, най-често страдащия бива насочен към консултация с психолог или психиатър.

Само медицински специалист може да определи най -доброто лечение.

А как да помогна на приятел?

Когато някой е попаднал в лапите на паник атаката, на този човек му се струва, че нещо ужасно предстои да се случи. Вълна от страх залива съзнанието, което нашепва: бий се или бягай! Сърцето започва да бие бясно, а дъхът сякаш спира….

В този момент може да се изкушим да кажем на приятел, който има паническа атака, да се „стегне“, но това би бил най-ужасния съвет за него. Ако наистина искаме да помогнем на любим човек, е добре да стоим настрана от най-често срещаните, банални и безчувствени съвети като:

Спри!

Ако нашия близък можеше да спре паник атаката, би го направил. Наистина! Но по време на пристъп на паника тялото мисли, че е в непосредствена опасност и трябва да намери начин да оцелее. В този момент логическият мозък отстъпва пред емоциите и рационалното мислене изчезва.

Добре си!

Любимият ни човек всъщност не е добре. Пристъпът на паника причинява толкова дистрес, че човекът не може да контролира реакцията си. Плюс това, външен наблюдател може дори да не осъзнае, че някой има пристъп на паника, защото той или тя умело го прикрива.

Не можеш ли просто да се успокоиш?

Паническите атаки се появяват внезапно и могат да продължат няколко минути или повече, според Националния институт за психично здраве. Хората, които редовно получават панически атаки, се научават да ги контролират, най-често с помощта на терапевт. Но това е резултат от дълъг път на работа.

Не се тревожи за това.

Съвети като „Не мисли за това“ или „Не се притеснявай за това“ всъщност могат да влошат пристъпа на паника. Защото всеки път, когато казваме на мозъка си да не мисли за нещо, ние всъщност го подчертаваме и насочваме в тази посока.

Бъди силен.

Да кажеш на някого да бъде „силен“ или „да се стегне“ означава, че човекът е слаб или не може да се справи с емоциите си. Този вид резки коментари могат само да предизвикат гняв и да влошават още положението.

С течение на времето, казвайки погрешното нещо на някой, който живее с паническо разстройство, може да наруши доверието помежду ни. А то е ключово. Вместо това психолозите предлагат да признаем, че човека до нас е в беда и ни е грижа за него. Че ще направим всичко възможно, за да му помогнем да се чувства в безопасност. Защото самото ни присъствие в този драматичен момент е достатъчно успокояващо за него. Означава, че не е сам в битката.

По материали на Nimh.nih.gov и Health.com
Статията има информативен характер и не може да замести консултацията със специалист.

Хранителната добавка на terrapia.bg, която намалява стреса и напрежението, действа успокояващо и отпускащо на нервната система е Relaxiterra. Верен природен помощник при нервни оплаквания, тревожност, стрес, напрежение, неврози, депресия, сърцебиене, главоболие, виене на свят и безсъние.

Tags: , , , , ,